СХВАЛЕНО                                                      ЗАТВЕРДЖЕНО

педагогічною радою                                         Директор ЗДО № 291 ЗМР

ЗДО №291 ЗМР                                                 ________ Анастасія БАБИЧ

протокол №5 від 31.08.2023                                    

                                                                          

                                                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОСВІТНЯ ПРОГРАМА

закладу дошкільної освіти

(ясел-садка) №291 «Витязь»

Запорізької міської ради

на 2023-2024 навчальний рік

 

 

 

 

 

Зміст

 

Вступ

Розділ І. Загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти.

Розділ ІІ. Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх галузей та/або предметів, дисциплін тощо, логічну послідовність їх вивчення.

Розділ ІІІ. Форми організації освітнього процесу.

Розділ ІV. Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти.

Додатки:

План роботи закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 291 «Витязь» на 2023-2024 н.р. (додаток № 1);

Режим роботи закладу дошкільної освіти (додаток № 2);

Режими роботи груп (додаток № 3)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

 

Програма розроблена відповідно до вимог Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про забезпечення функціонування української мови як державної», Базового компонента дошкільної освіти та Концепції Нової української школи.

Освітня діяльність в закладі дошкільної освіти у 2023-2024 навчальному році буде організована відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Стратегії національно-патріотичного виховання на 2020-2025рр. (Указ Президента України від 18.05.2019 №286/2019, Базового компоненту дошкільної освіти, Положення про дошкільний навчальний заклад (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2003 №305 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.01.2021 №86), Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 №234), Гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності (затверджено наказом МОН України від 20.04.2015 №446), листів Міністерства освіти і науки: «Про розроблення програм для дошкільної освіти» (від 28.02.2013 №1/9-152), «Щодо вирішення окремих питань діяльності керівників гуртків дошкільних навчальних закладів» (18.09.2014 №1/9-473), «Щодо організації роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах» (від 02.09.2016 №1/9-454), «Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах» (від 02.09.2016 №1/9-456), «Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах» (від 25.07.2016 №1/9-396), «Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців» (від 11.10.2017 №1/9-546), «Щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти» (від 19.04.2018 №1/9‑249), «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2023/2024 навчальному році» (від 21.08.2023 №1/12490-23), «Про переліки навчальної літератури та навчальних програм, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в освітньому процесі закладів освіти у 2023/2024 навчальному році» (від 14.08.2023 №1/12038-23), «Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти» (від 14.02.2019 №1/11-1491), власного статуту, затвердженим наказом департаменту освіти і науки Запорізької міської ради від 13.09.2022 №411р та інших нормативно-правових документів в сфері освіти.

Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) №291 «Витязь» Запорізької міської ради (далі – ЗДО № 291 ЗМР) спрямовує діяльність на забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей.

Освітня програма ЗДО № 291 ЗМР окреслює підходи до планування й організації єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення здобувачами освіти обов’язкових результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.

Освітня програма діяльності ЗДО № 291 ЗМР зорієнтована на цінності та інтереси дитини, урахування вікових можливостей, збереження дитячої субкультури, взаємозв’язок усіх сторін її життя та створення умов для соціально-емоційного благополуччя й адаптації кожної дитини в соціумі дорослих та однолітків шляхом засвоєння культурно-комунікативних засобів спілкування.

 Головною метою ЗДО 291 ЗМР є:

- забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти;

- створення умов для фізичного, розумового та духовного розвитку дітей.

Основними завданнями ЗДО 291 ЗМР є:

- збереження та зміцнення фізичного, психічного, духовного здоров'я дитини;

- виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної мови, регіональних мов або мов меншин та рідної мови, національних цінностей українського народу, а також цінностей інших націй і народів, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля;

- формування особистості дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду;

- виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти, забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту;

- створення сприятливих умов для інтелектуального розвитку дитини, її самовираження, самоствердження та самореалізації;

- диференціація освітнього процесу відповідно до індивідуальних нахилів, здібностей та потреб кожного вихованця;

- впровадження педагогічних інновацій (елементи методик М.О.Зайцева, М.Монтессорі, М.Єфименка), форм організації педагогічного процесу.

 

Шляхи реалізації завдань:

üОсобистісно-орієнтований підхід до кожного вихованця.

üЗабезпечення наступності дошкільної та початкової ланок освіти.

üБлочно-тематичне планування.

üОрганізація розвивального середовища.

üІнтеграція різних видів діяльності.

üВикористання освітніх технологій.

üСпівпраця з родинами вихованців.

Враховуючи аналіз діяльності педагогічного колективу та результатів освітнього процесу і методичної роботи, який здійснювався колективом ЗДО № 291 ЗМР впродовж 2022-2023 навчального року, досягнення і перспективи розвитку закладу, педагогічний колектив в 2023-2024 навчальному році буде спрямовувати свою діяльність на розв’язання основних пріоритетних завдань.

Завдання на 2023-2024 навчальний рік

1. Оновити зміст фізкультурно-оздоровчої роботи з дошкільниками під час організації освітнього процесу в умовах воєнного стану. (3-й рік)

2. Оптимізувати роботу з формування математичної компетентноств дітей дошкільного віку шляхом STREAM-підходів. (3 рік)

3. Продовжувати роботу з формування якості дошкільної освіти за методикою ECERS-3. (2 рік)

Навчальний рік у закладі починається 1 вересня і закінчується 31 травня наступного року, літній оздоровчий період – з 1 червня по 31 серпня. Загальна тривалість канікул, під час яких заняття з вихованцями не проводяться, складає 115 днів:

літні – 92 календарних дні з 1 червня по 31 серпня,

осінні – 5 календарних днів з 25 жовтня по 29 жовтня,

зимові – 13 календарних дні з 20 грудня по 07 січня,

весняні – 5 календарних днів з 28 березня по 01 квітня.

У період канікул з дітьми проводиться фізкультурно-оздоровча і художньо-продуктивна діяльність.

У ЗДО № 291 ЗМР встановлено 5-денний навчальний тиждень. Заклад працює з 6.30 до 18.30.

У ЗДО № 291 ЗМР функціонує 11 груп:

3 групи раннього віку: І група раннього віку №3 «Струмочок», ІІ група раннього віку №1 «Малюк», ІІ група раннього віку №5 «Казка»;

2 групи молодшого дошкільного віку: №6 «Берізка», №11 «Козачок»;

2 групи середнього дошкільного віку: №2 «Ягідка», №8 «Бджілка»;

2 групи старшого дошкільного віку: №9 «Веселка», №10 «Калинонька»;

1 різновікова група: №7 «Світанок»

1 підготовча група: №14 «Метелик».

Терміни реалізації освітньої програми ЗДО № 291 ЗМР передбачено на період 2023-2024 н.р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ І

Загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти  

 

Освітній процес у закладі дошкільної освіти (ясла-садок) № 291 «Витязь» будується на відповідному програмно-методичному забезпеченні та представляє єдиний комплекс освітніх компонентів для досягнення вихованцями результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, чинними освітніми комплексними та парціальними програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України.

Згідно з рішенням педагогічної ради ЗДО № 291 ЗМР (протокол № 5 від 31.08.2023 року) освітній процес у закладі здійснюється за наступними програмами:

Комплексні програми:

1.  «Я у Світі». Програма розвитку дитини від народження до шести років. (за загальною науковою редакцією Олени Кононко).

2.  «Стежинки у Всесвіт». Комплексна освітня програма для дітей раннього та передшкільного віку. (науковий керівник Катерина Крутій).

3.  «Дитина». Освітня програма для дітей від 2 до 7 років (науковий керівник Віктор Огнев’юк)

Парціальні програми:

1. «Дошкільнятам – освіта для сталого розвитку». Парціальна програма для закладів дошкільної освіти. (авторський колектив – Н. Гавриш, О. Пометун).

2. «Інтелектуальна мозаїка». Парціальна програма інтелектуального розвитку дітей раннього та передшкільного віку. (авторський колектив – Л. Зданевич, Л. Пісоцька, Н. Миськова, С. Таранціца).

3. «Казкова фізкультура». Парціальна програма з фізичного виховання дітей раннього та дошкільного віку. (автор – М. Єфименко).

4. «Англійська мова за методикою асоціативних символів для старшого дошкільного та молодшого шкільного віку (від 5 до 10 років)». Навчальна програма для закладів дошкільної та загальної середньої освіти (авторський колектив – С. Гунько, С. Бацмай, Л. Гусак, Н. Стадник, Н. Занюк, О. Крутова).

5. «Скарбниця моралі». Парціальна програма з морального виховання дітей дошкільного віку. (автор – Л. Лохвицька).

6. STREAM-освіта, або Стежинки у Всесвіт. Альтернативна програма формування інженерного мислення в дітей передшкільного віку. (науковий керівник – К. Крутій).

7. «Україна – моя Батьківщина». Парціальна програма з національно-патріотичного виховання для дітей середнього та старшого дошкільного віку. (за загальною науковою редакцією О. Рейпольської).

8. «Моя країна – Україна». Парціальна програма з патріотичного виховання для дітей старшого дошкільного віку. (авторський колектив – Н. Гавриш, О. Косенчук, Т. Піроженко).

Розподіл занять на тиждень в організованих видах діяльності укладається за змістовними освітніми лініями відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.04.2015 року №446 «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість занять інваріатної складової повністю відповідає вимогам наказу. Види діяльності плануються за освітніми напрямами: «Здоров’я та фізичний розвиток», «Сенсорний розвиток», «Логіко-математичний розвиток», «Ознайомлення з природним довкіллям», «Ознайомлення із соціумом», «Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування», «Художньо-продуктивна діяльність» (музична, образотворча). Реалізація програм передбачає врахування принципу інтеграції освітніх напрямів у відповідності з віковими можливостями і особливостями вихованців.

У 2023-2024 навчальному році в ЗДО № 291 ЗМР загальний обсяг тижневого навантаження за віковими групами становитиме:

Інваріантна складова



Види діяльності

за освітніми лініями

Кількість занять на тиждень

 за віковими групами

 І група раннього
віку
  (від 1 до
 2 років)

ІІ група раннього віку
 (від 2 до 3  років)


молодша
 (від 3  до 4  років)

середня
 (від 4  до 5 років)

старша
 (від 5 до 6

(7)  років)

Ознайомлення із соціумом:

-

-

1

1

1

-патріотичне виховання;  

-ознайомлення з предметним довкіллям; 

1

1

1

1

1

- ознайомлення з працею дорослих

-

-

-

-

1

Ознайомлення з природним довкіллям:

-дослідницько-пошукова діяльність

- природа Космосу

1

1

1

1

2

 

 

 

 

1

 

 

 

 

1

Художньо-продуктивна діяльність:

2

2

2

2

2

-музична діяльність

-малювання

1

1

0,5

1

1

-ліплення

-

0,5

0,5

1

1

-аплікація

-

0,5

0,5

0,5

0,5

-конструювання

 

-

0,5

0,5

0,5

Сенсорний розвиток 

2

2

-

-

-

Логіко-математичний розвиток:

- математика

- логічні ігри

-

-

1

1

2

 

 

 

 

1

 

 

 

 

1

Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування:

 

1

 

1

 

1

 

1

 

1

-мовленнєва діяльність, мовленнєве спілкування, розвиток мовлення;

-навчання дітей другої мови

 

 

1

1

1

-пропедевтичний курс навчання грамоти

 

 

 

 

1

-художньо-мовленнєва діяльність*

1

1

1

1

 

Здоров’я та фізичний розвиток**

2

2

3

3

3

Загальна кількість занять на тиждень

9

10

11

12

15

 

*Художньо-мовленнєва діяльність з дітьми старшого дошкільного віку проводиться в ІІ половину дня (включати в спостереження, театралізовану діяльність)

** Години, передбачені для фізкультурних занять, не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дітей.

 

 

 

Варіативна складова



Види діяльності

за освітніми лініями

Кількість занять на тиждень

 за віковими групами

 І група раннього
віку
  (від 1 до
 2 років)

ІІ група раннього віку
 (від 2 до 3  років)


молодша
 (від 3  до 4  років)

середня
 (від 4  до 5 років)

старша
 (від 5 до 6

(7)  років)

Іноземна мова (англійська мова)

-

-

1

2

2

Українське мовлення та народознавство

-

-

-

-

2

Загальна кількість занять на тиждень

 

 

1

2

4

 

Навчальне навантаження: тривалість проведення занять спеціально організованих форм освітнього процесу, що відповідають віковим можливостям вихованців згідно із санітарним законодавством.

Тривалість одного заняття:

üвід 1 до 2 років – до 10 хвилин;

üвід 2 до 3 років – 10 хвилин;

üвід 3 до 4 років – 15 хвилин;

üвід 4 до 5 років – 20 хвилин;

üвід 5 до 6 років – 25 хвилин.

Максимально допустима кількість занять у першій половині дня групах раннього, молодшого та середнього дошкільного віку не перевищує двох, у старшій – трьох організованих навчальних занять. У середині та наприкінці занять, що потребують високого інтелектуального напруження чи статичної пози дітей, проводяться фізкультурні хвилинки.

Тривалість перерв між заняттями становить не менше 10 хвилин.

Заняття, які потребують підвищеної пізнавальної активності, проводяться переважно в першу половину дня та у дні з високою працездатністю (вівторок, середа). Такі заняття поєднуються та чергуються із заняттями з музичної діяльності та здоров’я та фізичний розвиток.

У освітньому процесі використовуються такі форми організації дітей: інтегровані, комплексні, індивідуальні, індивідуально-групові, групові заняття, а також міні-заняття упродовж дня, гуртки.

Реалізації освітньої програми сприяє проведення інтегрованих занять. Тривалість інтегрованого заняття може дещо збільшуватись за рахунок постійної зміни різних видів дитячої діяльності (на 5, 10, 15 хвилин відповідно в вікових групах).

Щоденно проводиться одне інтегроване для закріплення набутих дітьми знань і вмінь у різних видах їх діяльності протягом дня. При цьому забезпечено нормативні вимоги до тривалості статичного навантаження у положенні сидячи на одному занятті, а саме: від 2 до 3 років – 10 хвилин, від 3 до 4 років –  15 хвилин, від 4 до 5 років – 20 хвилин, від 5 до 6 років – 25 хвилин.

Заняття з музичної діяльності та здоров’я та фізичний розвиток інтеграції не підлягають.

Виконання домашніх завдань від дітей педагогами закладу дошкільної освіти не вимагається.

Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться інструктором з фізкультури з групи молодшого дошкільного віку. Визначаючи обсяг рухової активності дітей, враховується стан їхнього здоров’я та психофізіологічні особливості. Тривалість занять для дітей у віці від 3 до 4 років – 15 хвилин; від 4 до 5 років – 20-25 хвилин; від 5 до 6  років – 25-30 хвилин.

Фізкультурні заняття для дітей дошкільного віку проводять не менше трьох разів на тиждень. Форма та місце проведення занять визначаються педагогом залежно від поставленої мети, сезону, погодних умов та інших факторів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ ІІ

Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх галузей та/або предметів, дисциплін тощо, логічну послідовність їх вивчення

 

Відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти ЗДО № 291 ЗМР визначено зміст і структуру освітнього процесу за інваріантною складовою.

Інваріантна складова змісту дошкільної освіти сформована на державному рівні і є обов’язковою. Інваріантну частину змісту освіти систематизовано відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за освітніми напрямами: «Особистість дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Дитина в природному довкіллі», «Гра дитини», «Дитина в соціумі», «Мовлення дитини», «Дитина у світі мистецтва». У закладі забезпечується неперервність змісту освітніх напрямів, а також наступність дошкільної та початкової ланок освіти. Виключення з інваріантної частини будь-якого з освітніх напрямів порушує цілісність розвитку дитини на рівні дошкільної освіти і наступність її в початковій школі.

Організація життєдіяльності дітей з урахуванням освітніх напрямів, що включені до інваріантної дає змогу забезпечити належний рівень соціально-особистісного розвитку дітей дошкільного віку в структурі неперервної освіти.

Варіативну частину змісту освіти систематизовано відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за освітнім напрямом «Мовлення дитини. Іноземна мова».

Засади Базового компоненту:

ü    Визнання самоцінності дошкільного дитинства, його особливої ролі в розвитку особистості;

ü    Збереження дитячої субкультури;

ü    Створення сприятливих умов для формування особистісної зрілості дитини, її базових якостей;

ü    Пріоритет повноцінного проживання дитиною сьогодення у порівнянні з підготовкою до майбутнього етапу життя;

ü    Повага до дитини, врахування індивідуального особистого досвіду дошкільника;

ü    Компетентнісний підхід до розвитку особистості, збалансованість набутих знань, умінь, навичок, сформованість бажань, інтересів, намірів та особистісних якостей і вольової поведінки дитини;

ü    Надання пріоритету соціально-моральному розвитку особистості, формування уміння узгоджувати особисті інтереси з колективними;

ü    Формування цілісної картини світу, основ світогляду.

Дотримання змісту, взаємозв’язку та логічної послідовності реалізації освітніх напрямів Базового компоненту забезпечується та відображається у плануванні педагогів закладу.

Зміст освітнього процесу в закладі у 2023-2024 навчальному році спрямований на формування та розвиток компетентностей вихованців відповідно до освітніх напрямів Базового компонента:

Освітній напрям

Зміст освітнього процесу

Особистість дитини

Передбачає:

Формування позитивного образу «Я», створення бази особистісної культури дитини, її активної життєдіяльності; виховання в дитини позитивного ставлення до своєї зовнішності, формування основних фізичних якостей, рухових умінь, культурно-гігієнічних, оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності. На кінець дошкільного періоду життя в дитини мають бути сформовані базові якості особистості: довільність, самостійність і відповідальність, креативність, ініціативність, свобода поведінки і безпечність, самосвідомість, самоставлення, самооцінка.

Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі

Передбачає:

Сформованість доступних для дитини дошкільного віку уявлень, еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об’єктів довколишнього світу.

Показником сформованості цих уявлень є здатність дитини застосовувати отримані знання у практичній діяльності (ігрова, трудова, сенсорно-пізнавальна, математична тощо), оволодіння способами пізнання дійсності, розвиток у неї наочно-дієвого, наочно-образного, словесно-логічного мислення.

Сенсорно-пізнавальна освітня лінія спрямована на інтеграцію змісту дошкільної освіти, формування у дітей пошуково-дослідницьких умінь, елементарних математичних уявлень, цілісної картини світу, компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях.

Дитина в природному довкіллі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Передбачає:

Містить доступні дитині дошкільного віку уявлення про природу планети Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля.

Природнича освіченість передбачає наявність уявлень дитини про живі організми і природне середовище, багатоманітність явищ природи, причинно-наслідкові зв’язки у природному довкіллі та взаємозв’язок природних умов, рослинного і тваринного світу, позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи. Ціннісне ставлення дитини до природи виявляється у її природодоцільній поведінці: виважене ставлення до рослин і тварин; готовність включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою; дотримування правил природокористування.

Гра дитини

Передбачає:

Розвиток у дітей творчих здібностей, самостійності, ініціативності, організованості в ігровій діяльності та формування у них стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому.

Гра забезпечує задоволення ігрових уподобань кожної дитини, сприяє виникненню дружніх, партнерських стосунків та ігрових об’єднань за інтересами, спонукає до обміну думками, оцінювання себе й інших, заохочує до імпровізації, висловлювання власних оцінно-етичних суджень.

Дитина в соціумі

Передбачає:

Формування у дітей навичок соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин, готовності співпереживати та співчувати іншим.

Завдяки спілкуванню з дорослими, як носіями суспільно-історичного досвіду людства, в дитини з’являються інтерес та вміння розуміти інших, долучатися до спільної діяльності з однолітками та дорослими, об’єднувати з ними свої зусилля для досягнення спільного результату, оцінювати власні можливості, поважати бажання та інтереси інших людей. Взаємодія з іншими людьми є своєрідним видом входження дитини в людський соціум, що вимагає уміння узгоджувати свої інтереси, бажання, дії з іншими членами суспільства

Мовлення дитини

Передбачає:

Засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях.

Оволодіння мовою як засобом пізнання і способом специфічно людського спілкування є найвагомішим досягненням дошкільного дитинства. Мова виступає «каналом зв’язку» для одержання інформації з немовних сфер буття, засобом пізнання світу від конкретно-чуттєвого до понятійно-абстрактного. Мовленнєве виховання забезпечує духовно-емоційний розвиток дитини через органічний зв’язок із національним вихованням. Мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку складається із різних видів говоріння та слухання, під час якої формуються мовленнєві вміння і навички. Вивчення української мови в дошкільних навчальних закладах національних спільнот передбачає залучення дітей інших національностей, які є громадянами України, до оволодіння українською мовою як державною на рівні вільного спілкування з іншими дітьми і дорослими, виховання інтересу та позитивного ставлення до української мови.

Дитина у світі мистецтва

Передбачає:

Формування почуття краси в її різних проявах, ціннісного ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих здібностей, формування елементарних трудових, технологічних та художньо-продуктивних навичок, самостійності, культури та безпеки праці.

Результатом оволодіння дитиною різними видами предметної та художньої діяльності є сформоване емоційно-ціннісне ставлення до процесу та продуктів творчої діяльності, позитивна мотивація досягнень; здатність орієнтуватися в розмаїтті властивостей предметів, розуміти різні способи створення художніх образів, виявляти інтерес до об’єктів, явищ та форм художньо-продуктивної діяльності, а також оволодіння навичками практичної діяльності, культури споживання.

Варіативний складник Мовлення дитини. Іноземна мова

Передбачає:

Диференціює звуки іноземної мови, вимовляючи їх правильно, з відповідною інтонацією; сприймає та реагує на звертання, нескладні команди та інструкції педагога, дає відповідь на прості запитання стосовно імені, віку, місця проживання тощо; знає та може озвучити окремі вірші, римування, пісеньки; робить коротке зв’язне повідомлення за запропонованою тематикою, правильно його оформлюючи з точки зору норм мови, що вивчається в межах запропонованого мовного матеріалу; уміє працювати в парах та групах.

Реалізуючи вищезазначений зміст освітнього процесу, педагоги забезпечують досягнення очікуваних результатів навчання, визначених у програмі розвитку дитини від народження до шести років «Я у Світі»,  комплексній освітній програмі «Стежинки у Всесвіт» та парціальних програмах.

РОЗДІЛ ІІІ

Форми організації освітнього процесу

 

Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» освітня програма ЗДО № 291 ЗМР визначає мету, завдання освітнього процесу на навчальний рік, а також форми його організації.

Набуття різних видів компетенцій дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності (ігровій – провідній для дітей дошкільного віку; руховій; природничій; предметній; образотворчій; музичній; театральній; літературній; сенсорно-пізнавальній і математичній; мовленнєвій та інших) і вимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних (доступних) знань про себе та довкілля, моральних цінностей, уміння доречно застосовувати  набуту інформацію.

Організоване навчання проводиться у формі занять, починаючи з 2-го року життя. Протягом дня рівномірно розподіляються всі види активності за основними лініями розвитку залежно від бажань та інтересу дітей.

З метою досягнення очікуваних результатів навчання (набуття компетентностей) у 2023-2024 навчальному році педагогами закладу будуть реалізовуватися різні форми освітнього процесу в дистанційному режимі. Відповідно рішення педагогічної ради №4 від 18.08.2023р. з 01.09.2023 в ЗДО № 291 ЗМР освітній процес буде здійснюватися за дистанційною формою.

         Використовувати при цьому синхронне і асинхронне навчання.
Синхронне навчання – це процес, коли відбувається онлайн-заняття, а
асинхронне – коли вихователь записує відеозаняття або записує,
наприклад, мотиваційне відео і передає його батькам для самостійного
опрацювання дітьми.
Якщо дитина не може самостійно опрацювати
наданий матеріал, то батьки опрацьовують його разом із дитиною.
        В умовах запровадження дистанційної форми організації освітнього
процесу
педагоги та батьки є партнерами. Тобто перша робота  здійснюватиметься саме з ними, а вже далі з їхніми дітьми.
У роботі педагоги будуть використовувати матеріали, розміщенні на
сайті МОН:
рубрику «Сучасне дошклілля під крилами захисту»;
- платформу розвитку дошкільнят «НУМО»;
- поради з надання першої психологічної допомоги людям, які
пережили кризову подію;
- поради від експертів ЮНІСЕФ «Як підтримати дітей у стресових
ситуаціях»;
- інформаційний комікс для дітей «Поради від захисника України»;
- хрестоматію для дітей дошкільного віку «Моя країна – Україна» з
національно-патріотичного виховання.

       Основні форми  онлайн-комунікацій учасників освітнього процесу:

відеоконференції, чат,  електронна пошта, анкетування, соціальні мережі Viber, Telegram, використання електронних платформ Zoom, GoogleMeet, Google Classroom, YouTube-канал та ін.

     Систематично згідно розкладу занять  надаватимуться відеоматеріали та інші матеріали на сторнці сайту «Дистанційна робота», соціальних мережах Viber різних вікових груп, Padlet дошці.

Організоване навчання  у формі занять. 

Тривалість   занять  в дистанційному форматі становить:

     - у  групі  раннього віку – не більше 5 хвилин;

     - у групі молодшого дошкільного віку до 10 хвилин;

     - у  групі середнього дошкільного віку10 хвилин;

     - у  групі старшого дошкільного віку 15 хвилин.

Заняття з використанням комп’ютерів

 Для  дітей старшого дошкільного віку два рази на тиждень (не більше одного разу протягом дня). Безперервна тривалість роботи з комп’ютером не  перевищє 10 хвилин. Заняття проводяться у формі спеціальних вправ, ігор дидактичного характеру. Після занять з дітьми проводять зорову гімнастику.

 Для дітей з порушеннями зору тривалість занять з комп’ютером зменшується до 5-7 хвилин.

Для роботи з комп’ютером зорганізуються робочі місця: меблі відповідно зросту дитини, верхня горизонталь екрана відеомонітора  знаходитися на рівні очей, відстань від очей до екрана - не менше 50 см.

 Заняття з використанням електронних технічних засобів навчання (далі - ТЗН) з дітьми молодшого та середнього дошкільного віку проводяться  не більше 10 хвилин. Для дітей старшого дошкільного віку безперервна тривалість занять з використанням ТЗН (інтерактивні дошки, відеопроектори тощо) не  перевищує 15 хвилин.

 Перегляд розважальних телепередач, мультфільмів і діафільмів для дітей дошкільного віку допускається не частіше 1 разу на день. Тривалість перегляду розважальних телевізійних передач не  перевищує 20 хвилин на день для дітей 3-4 років і 30 хвилин для дітей 5-6 років.

У різновікових групах тривалість навчальних занять  диференціється залежно від віку дитини.

У залежності від основних завдань програм та відповідно до змістовних напрямів Базового компоненту дошкільної освіти, пріоритетного (гуманітарного) напряму у всіх вікових групах організовуються такі види занять:

üзаняття із засвоєння дітьми нових знань;

ü заняття із закріплення і систематизації досвіду дітей;

üконтрольні заняття;

üкомплексні;

         З метою забезпечення наступності з початковою ланкою освіти поширеним типом занять у поточному навчальному році у всіх вікових групах будуть інтегровані заняття у рамках блочно-тематичної організації освітнього процесу. Види інтегрованих занять:

üсоціально-природознавчої тематики;

üз пріоритетом інтелектуально-мовленнєвих завдань;

üз пріоритетом логіко-математичних завдань;

üзаняття художнього циклу.

Інтеграція сприяє значному скороченню організованих форм навчальної діяльності (занять) та істотно знижує навчальне навантаження на дітей.

 Тип заняття обирає та уточнює вихователь самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених в освітніх програмах.

Фізичне виховання дітей передбачає проведення:

üранкової гімнастики;

üгімнастики пробудження;

üзанять фізичною культурою;

üрухливих ігор та ігор спортивного характеру;

üзагартування;

üфізкультурних хвилинок під час занять;

üфізкультурних пауз між заняттями;

üфізкультурних комплексів під час денної прогулянки (пішохідний перехід);

üоздоровчих заходів з використанням здоровязберігаючих та здоровяформуючих технологій.

Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться із молодшої групи.

Самостійною додатковою організаційною формою освітнього процесу в закладі дошкільної освіти є робота в гуртках. Її мета: задовольняти потреби й зацікавленості дитини до певного виду діяльності, розвивати її природні, загальні та спеціальні здібності; активізувати дитячу творчість, своєчасно виявляти обдарованість. Гурткова робота визначена у розкладі занять дошкільних груп.

У 2023-2024 навчальному році організована робота наступних гуртків:

Вік дітей

Назва гуртка

Програма

3-6 років

«Говоримо англійською»

«Англійська мова для дітей дошкільного віку» Парціальна програма та методичні рекомендації за заг.редакцією Низковської О.В. (Лист ПТЗО від 28.07.2015 №14.1/12-Г-952).

3-6 років

«Криниченька»

«Україна – моя Батьківщина». Парціальна програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку за наук.редакцією Рейпольської О.Д. (Лист ІМЗО від 25.03.2016 №2.1/12-Г-85)

 

Для програмно-методичного забезпечення освітнього процесу використовуються навчальні видання, рекомендовані Міністерством освіти і науки України для використання у закладах дошкільної освіти у 2023-2024 навчальному році.

Реалізація змісту освітньої програми здійснює команда педагогів: вихователі, інструктор фізичної культури, музичні керівники, практичний психолог, керівники гуртків та сестри медичні старші.

З метою забезпечення єдиних вимог і наступності сімейного і суспільного виховання, надання психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, підтримки різнобічного розвитку дітей, які виховуються в умовах сім'ї у ЗДО № 291 ЗМР організовано роботу Школи молодих батьків.

Основні форми діяльності Школи молодих батьків:

üорганізація індивідуальних і групових консультацій для батьків або осіб, які їх замінюють;

üорганізація заочного консультування через листування, в телефонному режимі, через організацію роботи сайту дошкільного закладу.

Школа батьків здійснює  консультативну допомогу батькам  або особам, які їх замінюють,  з питань:

üсоціалізації дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;

üвікових, психофізіологічних  особливостей  дітей;

üпсихологічної готовності до навчання у школі;

üпрофілактики  відхилень у фізичному, психічному і соціальному розвитку дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;

ü організації ігрової діяльності;    

üорганізації харчування дітей вдома;

üстворення  умов для загартування і оздоровлення;

üсоціального захисту дітей із різних категорій сімей.

Організація психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють,  будується  на основі інтеграції діяльності спеціалістів ЗДО    № 291 ЗМР: вихователів, психолога, медичного працівника, інших спеціалістів за потребою.   

Вищезазначені форми організації освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі реалізуються в рамках: 

vплану роботи закладу на 2023-2024 н.р. (додаток № 1);

vрежиму роботи закладу дошкільної освіти (додаток № 2);

vрежимів роботи груп (додаток № 3).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ ІV

Опис та інструменти системи

внутрішнього забезпечення якості освіти

 

        Відповідно частини 3 ст. Закону України «Про освіту» у ЗДО № 291 ЗМР сформовано систему внутрішнього забезпечення якості освіти, яку схвалено педагогічною радою закладу (протокол №4 від 30.08.2023 року).

           У рамках зазначеної системи у 2023-2024 навчальному році постійно  здійснюються заходи (моніторинг) щодо визначення стану забезпечення якості освітнього процесу. Моніторинг передбачає збір, системний облік, обробку та аналіз інформації про організацію та результати освітнього процесу для ефективного розв’язання завдань управління якістю освіти.

Метою організації моніторингу є якісна оцінка та корекція освітньої діяльності, умов середовища для попередження можливих несприятливих впливів на розвиток дітей дошкільного віку.

Завдання моніторингу:

- збирання, обробка та аналіз інформації різних аспектів освітнього процесу;

- вживання заходів щодо посилення позитивних і одночасно послаблення негативних факторів, що впливають на освітній процес;

- оцінювання результатів вжитих заходів відповідно до стандартів дошкільної освіти.

Моніторинг здійснюється на основі вимог Базового компонента дошкільної освіти України, освітніх програм і річного плану ЗДО. З метою виявлення динаміки, тенденцій і закономірностей та прогнозування  подальшого розвитку дитини дошкільного віку у ЗДО № 291 ЗМР організовується та проводиться педагогічний моніторинг, який проводиться в вересні 2023 року – початковий моніторинг (для виявлення напряму і корекції освітньої роботи з дітьми, медико-соціального, психолого-педагогічного); у січні 2024 року – поточний моніторинг (для визначення динаміки розвитку вихованців, перегляд відкритих занять); у квітні 2024 року – підсумковий моніторинг (підбиття підсумків життєдіяльності дошкільників за тривалий період, визначення рівня досягнень дітей та виконання освітніх програм, перегляд підсумкових занять).

Матеріали щодо організації і проведення моніторингу досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти України, показники досягнень дітей, діагностичний інструментарій, методику обстеження, характеристику рівнів засвоєння програмових вимог розроблено відповідно до методичного посібника "Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти: методичний посібник" (за загальною редакцією Т. В. Киричук, О. М. Кулик, Н. М. Шаповал. – Тернопіль: Мандрівець, 2016р.), а саме:

 

Вікова група

Форма дослідження

Інструментарій

діти віком від 2 до 3 років

моніторинг якості освіти

- дидактичні ігри та вправи;

- розвивальні ігри ;

- вивчення листків здоров᾽я кожної дитини;

- анкетування (опитування)  батьків;

- аналіз мовлення батьків і рідних дитини;

- міні-заняття з окремими дітьми;

- спостереження  за дітьми (безпосередні, опосередковані)

діти віком від 3 до 4 років

моніторинг якості освіти

- дидактичні ігри та вправи;

- розвивальні ігри ;

- вивчення листків здоров᾽я кожної дитини;

- анкетування (опитування)  батьків;

- аналіз мовлення батьків і рідних дитини;

- міні-заняття з окремими дітьми;

- спостереження  за дітьми (безпосередні, опосередковані);

діти віком від 4 до 5 років

моніторинг якості освіти

- контрольні та підсумкові заняття;

- міні-заняття з окремими дітьми;

- спостереження  за дітьми (безпосередні, опосередковані);

- бесіда з дітьми  (як допоміжний метод);

- вивчення продуктів праці дошкільнят (малювання, ліплення, аплікації, конструювання, художньої праці, мовленнєвої творчості тощо);

- контрольні зрізи рівнів знань та умінь дітей  з різних розділів програми  (нульові зрізи - у вересні, контрольні зрізи - у грудні-січні, підсумкові зрізи - у квітні);

діти віком від 5 до 6 років

моніторинг якості освіти

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- контрольні та підсумкові заняття;

- міні-заняття з окремими дітьми;

- спостереження  за дітьми (безпосередні, опосередковані);

- бесіда з дітьми  (як допоміжний метод);

- вивчення продуктів праці дошкільнят (малювання, ліплення, аплікації, конструювання, художньої праці, мовленнєвої творчості тощо);

- контрольні зрізи рівнів знань та умінь дітей  з різних розділів програми  (нульові зрізи - у вересні, контрольні зрізи - у грудні-січні, підсумкові зрізи - у квітні);

З дітьми, які не діагностувалися у визначені терміни за причиною відсутності, моніторинг проводиться у сприятливий для них час.

Дослідження психологічної готовності дітей до школи проводяться за відповідними методиками: тестова бесіда «Соціальна зрілість» (С.А. Банков), тест слухової пам’яті «10 слів» (Лурія), «Четвертий зайвий», «Пиши кружечками», «Знайди квадрат», Запам’ятай малюнки», «Коректурна проба», «Послідовність подій», «Графічний диктант» тощо. У кінці навчального року, на підставі аналітичних довідок за підсумками моніторингу, визначається ефективність проведеної роботи, окреслюються проблеми, визначаються шляхи їх розв’язання та пріоритетні завдання ЗДО № 291 ЗМР для реалізації у новому навчальному році.

Освітня програма ЗДО № 291 ЗМР забезпечує досягнення дітьми результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.